måndag 9 januari 2012

Sökte synonymer till saktmod. Fann: Fridsamhet, foglighet, sinneslugn och ödmjukhet. Jag ser då ingen likhet mellan dessa ord. Men jag är väl en idiot. Eller så är saktmod ett ovanligt förvirrat ord.

Foglig är jag kanske, men fridsam, nä.
Sinneslugn har jag då inte.
Eller förresten, nu har jag nog sinneslugn till förbannelse. Mitt sinne är lugnt som klisterkokt gröt. Det droppar långsamt från min hjärna ner till golvet i långa kletiga trådar. Klibbar fast mig på plats. Böjer min nacke.
Vad gör jag när depressionen kväver livet och mina rop på hjälp är dränkta, kan jag ödmjukt finna mig i vad jag fått?

Nä, jag är nog inte saktmodig.


http://skrivpuff.blogspot.com/ Om saktmod

4 kommentarer:

  1. Fantastisk metafor i gröten. Imponerande framställning.
    Jag kan tänka mig att betydelsen av saktmod mer lider av bortglömdhet än förvirring; har därför av egen nyfikenhet skramlat ihop följande synonymer:
    ödmjuk, beskedlig, blid, fredlig, mild, lugn, tålig, fromsint, fördragsam, vänlig, smekande, jämn till humöret, len, god, sakta, hygglig, varsam, barmhärtig, hänsynsfull, fridsam, mjuk, snäll, svag, undergiven, skonsam, harmlös, tolerant, tålmodig, stillsam, ljuvlig, from, ljum, godmodig, lindrig, fredsälskande, aktsam, nådig, misskundsam, stilla, lugn...

    SvaraRadera
  2. Instämmer helt med saqer om den imponerande grötmetaforen och att ordet är så pass gammalt att det är nästan glömt. Så känn dig inte dum. Du har otroligt mycket inom dig att dela med dig av. Trivs här :)

    SvaraRadera
  3. Saquer, saktmod är ett speciellt och bortglömt ord som jag har svårt att förstå, men tack vare dig känner jag det nu lite bättre, tack!

    SvaraRadera
  4. Fastnade också för bilden med gröten. Talande!

    SvaraRadera